Tweedaagse masterclass cliëntparticipatie

Praktijkgericht leren om de stem van je doelgroep in je organisatie binnen te brengen.

Over hoe je de stem en visie van gebruikers, cliënten, patiënten én van hun omgeving kan binnenbrengen in je zorg- en welzijnsorganisatie. Met als doel je diensten en aanbod nog beter af te stemmen op de noden van je patiënten, cliënten en gebruikers.

Wat houdt deze training in?

In welzijns- en zorgorganisaties werken we vanuit het principe dat de patiënt / cliënt / gebruiker centraal staat. Maar in hoeverre lukt het ons echt om te luisteren en die stem centraal te zetten en leidend te maken in onze keuzes? Het wringt soms in de individuele dienstverlening met onbegrip of misverstanden tot gevolg.

 

En ook op niveau van het aanbod komen noden en verwachtingen van de doelgroep niet altijd overeen met wat organisaties uitdragen.

 

WhoCares? en Hefboom ontwikkelden daarom deze unieke tweedaagse voor organisaties die willen weten wat er leeft bij hun doelgroep en daaruit willen leren om hun diensten/aanbod beter af te stemmen op de noden van patiënten, cliënten en gebruikers.

In welzijns- en zorgorganisaties werken we vanuit het principe dat de patiënt / cliënt / gebruiker centraal staat. Maar in hoeverre lukt het ons echt om te luisteren en die stem centraal te zetten en leidend te maken in onze keuzes? Het wringt soms in de individuele dienstverlening met onbegrip of misverstanden tot gevolg.

 

En ook op niveau van het aanbod komen noden en verwachtingen van de doelgroep niet altijd overeen met wat organisaties uitdragen.

 

WhoCares? en Hefboom ontwikkelden daarom deze unieke tweedaagse voor organisaties die willen weten wat er leeft bij hun doelgroep en daaruit willen leren om hun diensten/aanbod beter af te stemmen op de noden van patiënten, cliënten en gebruikers.

Wat houdt deze training in?

Doelgroep en doelstellingen

De training is bedoeld voor stafmedewerkers en leidinggevenden uit zorg- en welzijnsorganisaties.

 

De grootte van je organisatie of de mate waarin er al gewerkt wordt aan inspraak en participatie spelen geen rol. Het belangrijkste is een gezonde nieuwsgierigheid naar het verhaal van jouw klanten, bereidheid tot zelfreflectie en het in vraag stellen van gewoontes in de eigen organisatie. En vooral ook de zin om ideeën en inzichten uit te wisselen met collega’s uit andere sectoren.

Programma

In deze training gaan we praktijkgericht aan de slag om de stem van de burger binnen te brengen in organisaties. Met verhelderende inzichten, inspirerende getuigenissen en heel concreet materiaal dat je in de eigen organisatie kan inzetten maken wij je wegwijs in werkingsprincipes, tools en competenties.

 

Thema’s waarover we het onder andere zullen hebben zijn:

 

  • De relatie tussen inspraak, participatie en strategie
  • Actief luisteren als organisatie
  • Detecteren van en omgaan met interne drempels
  • Inspraak en participatie van de doelgroep succesvol organiseren
  • Werken met stakeholders en netwerk
  • Permanent vinger aan de pols van de omgeving houden

 

Deelnemers krijgen de nodige informatie (kennis en inzicht) en werken aan hun persoonlijke vaardigheden opdat ze met heel veel drive en goesting de vertaling kunnen maken binnen de eigen organisatie. Hiervoor reiken we ook een heel pak methodieken en aan om intern te gebruiken.

Praktisch

Dag 1: Vrijdag 21 maart 2025 van 9u30 – 16u30
Dag 2: Donderdag 27 maart 2025 van 9u30 – 16u30

 

Locatie: De opleiding vindt plaats tijdens twee dagen te Antwerpen. De locatie is goed bereikbaar met openbaar vervoer en er is ook parking.

 

Prijs: 545 EUR incl. btw. Inclusief uitgebreide documentatie, koffie, thee, water en een vegetarische lunch.

 

Inschrijven: Klik onderaan deze pagina op de inschrijfknop.

 

Heb je nog vragen over deze training?

 

Stuur vrijblijvend een mailtje naar [email protected]

Wat anderen van de training vonden

Enkele getuigenissen van deelnemers van de vorige editie van deze training:

“De vele vele denkkaders en methodieken die ons werden aangereikt, waren echt heel interessant”Ilse (Alvinnenberg)

 

“De uitwisseling met collega’s uit diverse sectoren is een absolute meerwaarde”Chris (Wit Gele kruis)

 

“Onze organisatie is continu in beweging. Ik kreeg hier inzichten op de processen die spelen en hoe ik daarop kan werken om meer inspraak en participatie mogelijk te maken”Lot (CAW)

Wil je deelnemen aan deze unieke masterclass?

Klik op onderstaande button om het inschrijfformulier te openen.

>>

Masterclass cliëntparticipatie

Tweedaagse masterclass cliëntparticipatie

Schrijf je hier in :

Ik wil de WhoCares? nieuwsbrief ontvangen*

Schrijf je in voor de WhoCares? nieuwsbrief

Ik wil de WhoCares? nieuwsbrief ontvangen*