Herpositionering van de LOGO’s

Een nieuw duurzaam model
Departement Zorg
Het Team Gezondheidsbevordering binnen het Departement Zorg gaf de opdracht de LOGO’s te herpositioneren in het veranderend preventielandschap. Samen met de IDEA Consult, de Logo’s, het Departement Zorg, Josworld en een expertenpanel bouwden we met WhoCares? aan een nieuw organisatorisch model voor de toekomst, aangevuld met een stappenplan voor implementatie.
departement zorg logo
Departement Zorg
De centraal bestuurde LOGO’s hadden nood aan een grondige herpositionering in een veranderend preventielandschap.
departement zorg logo

Context

Het decreet van 21 november 2003 rond het preventieve gezondheidsbeleid legt de krijtlijnen van het preventieve gezondheidsbeleid in Vlaanderen vast. Onderdeel zijn de Logo’s of Loco-Regionale Gezondheidsoverleggen, die via een aantal decretale opdrachten meewerken aan preventie en gezonde levensstijl voor burgers.

 

Ze zijn actief in meerdere levensdomeinen, en ondersteunen organisaties, scholen en lokale overheden in sensibilisatie, vorming, verspreiden van materialen en methodieken tot hulp bij implementatie.

Vraag van de klant

Gezien de nieuwe evoluties in het preventielandschap, met nieuwe spelers en nieuwe initiatieven, wilde men een onderzoek en beleidsvoorstel uitwerken, met een aangepaste governance en werking in een nieuw preventiemodel voor de LOGO’s.

 

Opzet was de uitbouw van een duurzaam model met maximale efficiëntie en impact op preventie voor de burger. De bestaande structuur van 15 regionale Logo’s (14 Vlaamse en één Brusselse) werd onder de loupe gehouden.

Logo's gezondheidsmakers gezond in brussel

Onze aanpak

1. Participatief onderzoekstraject

Tijdens het volledige proces was er bewust aandacht voor participatie via werksessies met Logo-coördinatoren, infomomenten voor medewerkers, gesprek met elk regionaal Logo, gesprekken met partners en afstemming met het team Gezondheidsbevordering van het departement. Resultaten werden tussentijds afgetoetst met een expertenpanel, en finaal voorgelegd aan een begeleidingsgroep (opdrachtgever samen met afvaardiging van de LOGO’s).

 

Als start organiseerden we een reeks interviews met diverse actoren (overheden, terreinwerkers, zorgberoepen, sectororganisaties, …), waarvan de resultaten werden gebundeld in een SWO-ART analyse. Met het concept ‘Strategizing’ werd een purpose-georiëntieerde, implementeerbare én duurzame positionering uitgewerkt. Vanuit de 4 grondvormen van samenwerking werd naar de samenwerkingsverbanden van Logo’s gekeken.

 

Met een concept Netwerkorganisatie 1.0 – 2.0 – 3.0 werd de koppeling gemaakt naar een nieuw organisatiemodel, inclusief stappenplan om dit te helpen implementeren (met oa. governance, communicatie, een evaluatiekader, een financieringsmodel, timing,…)

 

2. Perspectiefwissel als basis

Essentie van de aanbevolen strategische positionering was een perspectiefwissel van 15 ‘aparte’ Logo VZW-organisaties naar één Vlaamse Logo-werking van een 100-tal Logo-medewerkers. Dit krijgt vorm via een Vlaams team dat de hele werking coördineert en ondersteunt, aangevuld met regionale teams conform de huidige VZW’s met aandacht voor de afbakening qua referentieregio’s/ toekomstige regionale zorgzones.

 

In dit organisatiemodel kunnen Logo-medewerkers Vlaams, regionaal en bovenlokaal/lokaal aan de slag, met werkplekken nauw aansluitend bij stakeholders als partnerorganisaties (Gezond Leven, VAD, …), gemeenten, eerstelijnszones, …

 

Het stappenplan bestond uit 2 fases:

 

  • In de eerste fase (2023 – 2025) krijgt het regelgevend kader vorm, wordt een Vlaams team uitgebouwd en is 2025 een planningsjaar om de Logo-werking klaar en wendbaar te maken voor de toekomst.
  • In de tweede fase (2026-2030) stroomlijnden we het stappenplan met het beleidsproces van een Vlaams Preventiebeleid en het proces van een Gezondheidsconferentie.

Gerealiseerde meerwaarde

Tijdens het onderzoeksproces kreeg het eindrapport vorm in een groeirapport per uitgewerkte stap. Het integrale en volledige eindrapport is te raadplegen op de website van het Departement Zorg.

 

Dit eindrapport geeft zowel samenvattende duiding van de situatie, als een visuele weergave van de toekomstige positionering en een schematisch stappenplan. Aansluitend op de opdracht maakte het kabinet van de bevoegde minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Crevits een principebeslissing op voor aanpassing van het regelgevend kader. Er werd een transitiemanagement aangesteld om het organisatiemodel en stappenplan in de praktijk te brengen.

 

Sinds 1 januari 2025 zijn de Vlaamse Logo’s (locoregionaal gezondheidsoverleg en -organisatie) één organisatie en hebben ze een nieuwe naam: Gezondheidsmakers.

Lees het uitgebreide rapport

Van het formuleren van de opdracht tot het concretiseren van het stappenplan voor de transitie. Het rapport geeft een uitstekende kijk op het hele proces van deze complexe transitie, op het preventielandschap zelf en op de strategische keuzes die gemaakt zijn om de toekomst ervan te verduurzamen.

Staat jouw organisatie ook voor een noodzakelijke verandering?

Wil je vrijblijvend verkennen of wij daarin iets kunnen betekenen voor jou? Het team van WhoCares? staat voor je klaar. Samen pakken we jouw uitdagingen aan.

Meer cases

>>

>>

Herpositionering van de LOGO’s