Waarom tijd maken voor “Klassens Tid” in zorg en welzijn?

Agenda’s in zorg en welzijn lopen zelden leeg. Overleggen volgen elkaar op, projecten vragen aandacht en de druk om te blijven functioneren is hoog. Tijd vrijmaken om te vertragen en stil te staan bij samenwerking voelt dan al snel als iets wat later kan — of als luxe.

Door : Catherine Carton

klassens tid groepen groepsdynamica zorg welzijn ondersteuning team
klassens tid groepen groepsdynamica zorg welzijn ondersteuning team

Agenda’s in zorg en welzijn lopen zelden leeg. Overleggen volgen elkaar op, projecten vragen aandacht en de druk om te blijven functioneren is hoog. Tijd vrijmaken om te vertragen en stil te staan bij samenwerking voelt dan al snel als iets wat later kan — of als luxe.

Door : Catherine Carton

De prijs van wat niet wordt uitgesproken

Precies in sectoren waar de mens centraal staat is het ontbreken van structurele reflectieruimte geen detail. Het is een risico. Wat niet wordt uitgesproken, verdwijnt niet. Het stapelt zich op in spanning, misverstanden, vermoeidheid en uitval.

 

Waar de focus enkel op de taken ligt, raakt de menselijke verbinding op de achtergrond. Het gebrek aan een veilige uitlaatklep zorgt ervoor dat kleine irritaties uitgroeien tot structurele drempels in de samenwerking.

Wat we kunnen leren van Klassens Tid

In Scandinavische scholen bestaat al jaren een vast moment: Klassens Tid. Geen leerstof. Geen toetsen. Wel ruimte om te vertragen, te luisteren en samen te kijken naar wat er leeft in de groep.

 

Wat daar gebeurt, missen veel teams vandaag:

✔️ Spanningen worden benoemd vóór ze escaleren
✔️ Iedereen krijgt een stem, niet alleen de luidsten
✔️ Afspraken worden samen gedragen
✔️ Relatie krijgt evenveel aandacht als resultaat

 

Klassens Tid leert kinderen luisteren, benoemen wat leeft, verantwoordelijkheid delen en omgaan met verschil. Vaardigheden die ze meenemen het leven in — maar die in veel teams nooit expliciet geoefend zijn.

klassens tid groepen groepsdynamica zorg welzijn ondersteuning team

Waarom dit essentieel is voor teams in zorg en welzijn

Teams functioneren niet alleen op taken en procedures, maar op afstemming, vertrouwen en draagkracht. Wanneer er geen vaste plek is om stil te staan bij wat er speelt, verdwijnt spanning niet — ze verplaatst zich naar de onderstroom.

 

Een vaste en veilige bedding om te vertragen en waar te nemen is daarom geen extra, maar een basisvoorwaarde. In zo’n bedding kunnen teams signalen herkennen, aannames benoemen en eigenaarschap nemen over samenwerking en dynamiek.

Ruimte voor verdieping

Door met intentie te vertragen, te luisteren en te verbinden, ontstaat ruimte voor wat vaak onuitgesproken blijft — zowel in de bovenstroom als in de onderstroom. Een teamverdiepingstraject gebaseerd op Klassens Tid sluit aan bij dit gedachtegoed.

 

Het biedt teams een gedragen kader om regelmatig te vertragen, te reflecteren en samen te kijken naar wat er werkelijk speelt — in relatie tot hun dagelijkse praktijk.

Het Teamverdiepingstraject

Benieuwd hoe je van reflectie een routine maakt in plaats van een uitzondering? Wil je verkennen wat het Teamverdiepingstraject kan betekenen voor jouw team in zorg of welzijn? Contacteer ons om vrijblijvend kennis te maken en te ontdekken hoe we een veilige bedding kunnen creëren voor jouw team.

Wil je op de hoogte blijven van ons werk in zorg & welzijn?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, en ontvang elke maand een nieuwe dosis inspiratie in je inbox!

Nog een artikel lezen?

>>

>>

Waarom tijd maken voor “Klassens Tid” in zorg en welzijn?